EEPROM alert op Lenovo hardware - Technical fact
De laatste jaren is er heel wat technologische vooruitgang geboekt. Deze vooruitgang is overweldigend voor sommigen, terwijl het net spannend is voor anderen. We schreven een aantal boeiende en verrassende feitjes uit over technologie en uitdagingen die we tegenkwamen tijdens het werk. Dit in de hoop dat ze jou vooruit helpen. Je zult misschien verrast en verbaasd zijn over wat we ontdekten. In dit technisch feitje staan we stil bij wat je kan doen wanneer je een EEPROM waarschuwing krijgt op je host.
Op welke uitdagingen botsten we tijdens deze case?
Als eerste geven we wat achtergrondinformatie mee, om nadien de oplossing te schetsen. De klant waarbij de case werd uitgevoerd draait Lenovo hardware met Nutanix hypervisor op geïnstalleerd. De Lenovo hardware draait de Best Recipe versie 5.1. Dit technical fact is dus bestemd voor IT-teams waarvan de Lenovo hardware versies draait onder de Best Recipe 5.1. versie.
Wat was nu het probleem? Het probleem ontstond toen ons monitoringsysteem meldingen ontving van de hosts van onze klant. Wanneer we de hosts nader bekeken, zagen we dat deze de waarschuwing gaven dat de EEPROM-module niet werd ondersteund.
De meldingen:
Melding 1:
Melding 2:
De cluster was ondanks de meldingen op de host, nog steeds gezond en ondervond tegen alle verwachtingen in geen problemen. Deze specifieke situatie was iets wat we nog niet eerder hadden meegemaakt in een andere omgeving.
Hoe losten we de EEPROM-meldingen op?
Natuurlijk wilden we dit zo snel mogelijk uitzoeken tot op de bodem. Als eerste namen we contact op met de ondersteuning van Lenovo en Nutanix om hier samen mee aan de slag te kunnen gaan. Lenovo controleerde vervolgens alles langs de hardware-kant, terwijl Nutanix het hypervisorniveau voor zijn rekening nam.
We controleerden ook of de netwerkadapters te maken kregen met ‘packet loss’ of downtime. Gelukkig was dit niet het geval. Onbereikbare waarschuwingen kwamen eveneens niet voor. Na de troubleshooting met Lenovo & Nutanix support kwamen we erachter dat dit een nieuw intern gekend probleem was met de Lenovo hardware. Dit kon eenvoudig worden opgelost door de Lenovo-firmware te upgraden naar de nieuwste Best Recipe 5.1, die eind december ’21 werd gelanceerd.
We voerden de firmware-upgrades één voor één uit, zodat de klant geen downtime ondervond. Nadat we deze hadden uitgevoerd, hadden de hosts geen last meer van de EEPROM-waarschuwingen en draaiden ze probleemloos zoals het hoort. Deze case bewijst nog maar eens dat het belangrijk is je hard- en software up to date te houden met de laatste firmware. Het bespaart je namelijk heel wat tijd bij het oplossen van problemen achteraf.
Wil je meer informatie over dit onderwerp? Of heb je zelf een probleem waar je niet uitgeraakt? Neem contact op, wij helpen je graag verder!